De POEF
Voor Persoonlijke Ontwikkeling En Feest
De bedenker van het concept is onbekend.
Wat gebeurt er op De POEF?
De POEF heeft als doelstelling alle jeugd maar met name kansarme jeugd een sociale studie omgeving te bieden, naast en ter ondersteuning van het gangbare schoolsysteem, waarin zij zich kunnen ontplooien tot sociaal vaardige, positief bijdragende leden van onze samenleving.
De POEF streeft de ontwikkeling en ondersteuning na van de lichamelijke discipline, de geestelijke discipline en de sociale discipline van de mens (de drie pijlers). De POEF wil hiermee een positieve maatschappelijke bijdrage leveren door het aanbieden van oefenstof aan individuen en groepen. Op een lokatie in de buurt van kansarme jeugd staat een gebouw. In dat gebouw wordt de volgende kennis en kunde aan iedereen maar met name jeugd en dan nog eens speciaal kansarme jeugd geboden:
- Martial arts en dansvormen
- Wiskunde
- Sociale vaardigheden
- Feesten
Martial arts en dansvormen van culturen uit de gehele wereld (denk aan Kung Fu, Aikido, Kendo, Pentjak Silat, Capoeeira, (Thai)Boksen, Karate, Judo, Ballet, Afrikaans dansen, ...). Deze kunsten worden in een overkoepelende structuur gedoseerd waarbij leraren in goede harmonie de gemeenschappelijke waarden overdragen en de nadruk ligt op samenwerking en studie. Het gaat om lichamelijke en geestelijke ontwikkeling en discipline en niet om prestaties of concurrentie. De leerling kan kiezen welke studie(s) het beste aansluit(en).
Trainingsuren en leraar zijn aangegeven op het bord in de centrale hal. Huisregels zijn bij iedereen bekend. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: kom na wat je belooft., beloof niet wat je niet na kunt komen, spreek elkaar aan op het nakomen van tweezijdige afspraken, neem verantwoordelijk voor welzijn van mensen en dingen, denk mee, koppel ideeen terug, fouten maken is je recht, ervan leren is je plicht...
Inhoudelijk worden de lessen ondersteund door de tradities van de betreffende kunst en door een overkoepelende "huisstijl" waarin aansluiting wordt gezocht bij de beperkte set aan waarden en normen die De POEF wil overdragen.
De geestelijke discipline en ontwikkeling wordt door leraren begeleid waarbij uitsluitend oefenstof uit de wiskunde gedoseerd wordt. Een verzameling van wiskundige problemen en wiskundige spelletjes, geordend en geschikt gemaakt voor verschillende leeftijdsgroepen, zal gebruikt worden om op een speelse wijze de aandacht en liefde te vangen van de jeugd.
Fun and learning dienen samen te gaan. Wederom gaat het niet om prestaties maar om samenwerken en ervaren. Ontdekken wat de individuele denkkracht te bieden heeft en bouwen aan zelfvertrouwen en zelfrespect als basis voor respect voor andere levende wezens en materiele zaken.
Een aantal cursussen mbt sociale vaardigheden zullen worden aangeboden. Tevens zullen een aantal sociale activiteiten worden ontplooid waarbij de (buurt)jeugd plezier kan maken en zijn sociale vaardigheden kan oefenen en ontplooien. Een verzameling van oefeningen en spelletjes, geordend en geschikt gemaakt voor verschillende leeftijdscategorieen, zal gebruikt worden om op speelse wijze sociale vaardigheden in een theoretisch raamwerk te leren beheersen. Oefeningen en spelletjes zijn afgeleid van o.a. managementcursussen, pscychotherapieen, reguliere leerkrachtervaringen.
Voor en door de POEF gemeenschap worden met de regelmaat van de klok feesten georganiseerd. Uiteraard staan groei en ontplooiing ook hierbij hoog in het vaandel. Van afbraak kan geen sprake zijn. Iedere dag zal er gelegenheid geboden worden met elkaar sociale activiteiten te doen. Het beeld is dat van een gebouw waarin het altijd een beetje feest is naast al het werk dat verricht wordt. Er loopt een rode draad langs het tijdsverloop. Een verzameling van groepsspellen zal ter ondersteuning gebruikt kunnen worden. Een verzameling van verkleedspullen zal aangelegd worden. Basiswaarde daarbij is te ervaren dat er weinig geld, status of macht nodig is om iets moois met elkaar te beleven. De mooiste dingen in het leven zijn "gratis" en beleef je met anderen en niet ten koste van anderen.
Tevens zijn een aantal ondersteunende functies:
- Slaapgelegenheid voor dakloze kinderen
- Kookgelegenheid en eetgelegenheid
- Douchegelegenheid
- Communicatiemiddelen
- Beveiliging
- Administratie
- Psychologische opvang en EHBO
De ontvangstruimte en bar dienen voor het drinken van een drankje, het voeren van gesprekken, het lezen van een boek of een krant, het kijken naar een televisieprogramma en het spelen van spelletjes.
In het hotel overnachten dakloze of mishandelde kinderen kostenloos. Tevens kan de ruimte verhuurd worden aan allerlei langs trekkende jeugd. Er wordt geleefd volgens de hotelregels. Ontbijt en avondeten worden geserveerd. Het hotel wordt schoon gehouden door diegenen die er kostenloos verblijven.
Bestuur
De filosofie van het bestuur is die van naamloosheid en belangenloosheid.
De organisatie zal bestaan uit een raad van bestuur (deels volwassenen, deels jeugd), een denktank van volwassenen en een hierarchisch gestructureerde dagelijkse leiding bestaande uit jeugd die geassisteerd wordt door deskundige volwassenen. Intentie van het besturingssysteem is om, naast het dagelijks bestuur, ook een kennisplatform te zijn waarin de jeugd opgroeid tot potentieel competente bestuurders.
De volgende mensen lopen hoofdzakelijk door het gebouw: de gebouwbeheerder , de bar beheerder, de hotelbeheerder, het dagelijks bestuur, de martial arts trainer, de dansinstructeur, de leraar sociaal, de wiskunde leraar, de kok, de schoonmaker, de beveiligingsbeambte, de administratiemedewerker en natuurlijk veel studerende en feestende kinderen.
Geld
Wie kan er niet meer lachen van het geld, ziet de visie en wil dit project financieren?