Het dilemma van de leraar
Een meestervechter vond op een ochtend voor zijn deur
een wachtende jongeling. De jongeman vroeg hem, nee
smeekte hem, om les te mogen nemen aangezien zijn
kunde ongeevenaard was. De meester zond hem naar huis
zonder af- of toewijzing. Iedere ochtend daarna
gedurende vele jaren veegde de jongeling het pad naar
de deur van de meester schoon in de hoop dat zijn
totale toewijding de meester zou opvallen en hem zou
overtuigen dat het goed was deze leerling aan te
nemen. Zoals iedere leerling op zoek is naar de ideale
meester, is ook iedere meester op zoek naar de ideale
leerling. En zo geschiedde uiteindelijk. In de daarop
volgende 40 jaar werd hard gestudeerd maar niet zoals
de leerling verwacht had. In totaal kreeg hij 4
aanwijzingen. Pas later, toen zijn eigen stoep iedere
ochtend brandschoon de zonnestralen weerkaatste,
begreep hij daarvan de reden en het enorme dilemma.
Datgene wat verteld wordt kan niet meer zelf ontdekt
worden. Datgene wat niet ontdekt wordt zal
uiteindelijk ontbreken.