Onderstaande tekst mag van Bart Schenkels (de auteur) gebruikt worden. De recensie verscheen in De HockeyKrant, nr. 3, van 22 februari 2002:

AANSTEKELIJK BOEK OVER HOCKEY EN NOG VEEL MEER

Er is een oude (en flauwe) grap over een man die tegen zijn huisarts klaagt over rugpijn. Op de vraag wanneer hij dan pijn voelt, geeft de man een vreselijk ingewikkelde beschrijving van allerlei opeenvolgende bewegingen. 'Doe dat dan gewoon niet meer', is het advies. En dan komt de clou: 'Ja maar dokter, hoe moet ik m'n broek dán aantrekken?'

Aan die grap moest ik denken bij het lezen van Bas van Stekelenburg's boek Een hockeyslag. Deze voormalige tophockeyer wil de lezer helpen zijn of haar hockeyslag zo goed mogelijk te maken. Daartoe rafelt hij de hockeyslag uiteen tot een aantal lichaamshoudingen die via bewegingen de uiteindelijke slag vormen. Bij elke houding en beweging vertelt hij precies wat je wel en niet moet doen en vooral hoe je het moet doen.Dit klinkt best saai, maar dat is het boek absoluut niet.

Op analytische wijze ontleedt Van Stekelenburg - natuurkundige van origine - de hockeyslag tot in z'n kleinste onderdelen. En terwijl hij dat doet, heeft hij het ook voortdurend over de bijhorende juiste geesteshoudingen, die hij minstens net zo belangrijk vindt. Voor dat laatste maakt hij gretig gebruik van zijn kennis van oriëntaals gedachtengoed. Daardoor gaat het boekje over veel méér dan een hockeyballetje op de goede manier slaan. Voor iedereen die goed wil bewegen of die - nog algemener - ergens iets mee wil bereiken, bevat dit boek hele aardige eye-openers. In de vorm van verhaaltjes, grapjes of spreuken. Voorbeeld: als je met z'n tweeën vlucht voor een hongerige beer, maakt het niet uit of je sneller bent dan die beer; als je maar sneller bent dan de ander.

Een hockeyslag is geen makkelijk boek. Wie de Telegraaf al een hele klus vindt, moet er niet aan beginnen. Maar wie van doorzetten houdt, serieus met hockey bezig is en niet bang om daarbij eens op z'n bek te gaan, kan er een heleboel van leren. Niet alleen over de hockeyslag, maar veel breder: hoe reken je af met oude gewoontes en stel je je open voor nieuwe dingen. Toegegeven, voordat ik aan dit boek begon en zag dat er een nawoord van Ronald Jan Heijn (ex-Oibibio) in staat (overigens een leuke bijdrage, evenals de voorbeschouwing van Taco van den Honert), rekende ik al helemaal op een zweverig boek. Vergeet het maar. Al was het alleen maar omdat je - zoals Van Stekelenburg schrijft - met beide voeten stevig aan de grond verankerd moet zijn, wil je ooit een behoorlijke slag kunnen slaan. Een aanrader dus.

Bas van Stekelenburg: Een hockeyslag. Amsterdam, 2001. Uitgeverij De Stekel. ISBN 90-806061-1-1. Aanschaf is mogelijk door overmaken van 20 euro op rekeningnummer NL18 INGB 0003843612, tnv S.J. van Stekelenburg, Loenen a/d/ Vecht. Het boek is NIET in de winkel te koop. Zie ook internetsite www.destekel.nl.